Skyactiv-X is de nieuwe revolutionaire benzinemotor van Mazda. Met deze motortechniek worden de voordelen van een benzine- en dieselmotor gecombineerd. Deze motor is geïntroduceerd in de nieuwe Mazda3 en ook verkrijgbaar in de nieuwe Mazda CX-30.
Het hoge vermogen, de kracht en het responsieve rijgedrag heeft de Skyactiv-X motor te danken aan de Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI). Hiermee is Skyactiv-X de eerste benzinemotor die werkt op de basis van de efficiënte compressieontsteking van een diesel.
Mazda gebruikt hierbij een mengsel van weinig brandstof en veel lucht. De vonkontsteking van de bougie zorgt voor een kleine explosie rondom de elektrode van de bougie in plaats van een grote vlam waarbij veel energie wordt verspeeld. Na deze kleine explosie rond de bougie loopt de druk en temperatuur nog verder op waardoor de compressieontsteking zoals bij een diesel er voor zorgt dat het brandstofmengsel in een grote explosie ontbrandt. Rijden in lage toerentallen kan het brandstofverbruik zelfs tot wel 30% verminderen. Hoe dit precies in zijn werking gaat zie je in deze video.